Alla inlägg under juni 2011

Av Johanna - 30 juni 2011 16:41


Info om

Hillevikens Familjedaghem


Jag älskar mitt nya jobb som dagmamma, jag har nu varit igång ett år och stormtrivs. Man får ju så mycket tillbaka ifrån barnen och det är så roligt att se dem utvecklas. Det är alldeles lagom med en grupp på 6 barn i olika åldrar 1-6 år. Vi får utbyte av varandra och kan leka lekar i grupp. Dessutom får barnen lära sig att ta hand om varandra, visa respekt, vänta på sin tur och samsas.


Jag vill lära barnen allt jag kan och lite till. Jag älskar att dansa och sjunga och även barnen så det gör vi en hel del. Jag håller dessutom på att lära mig spela gitarr. Några barnsånger kan jag redan och då används olika instrument som tex marackas och trumma. Barnen får dessutom lära sig lite om naturen. Vi är ute var dag, hur länge? Det är olika, allt från hela dagar till 20 min. Väder och humör bestämmer. Det krävs bra kläder och sköna skor. Vi är både på tomten, i skogen, på promenad / cykeltur och på stranden.


Om vi har varit ute en hel dag så är det väldigt skönt att ibland få vara inne. Där vi kan leka, läsa, pyssla eller baka. Barnen älskar att få baka sina egna scones och äta till mellanmål. Jag läser för barnen, även utan bilder för de större så att de får lära sig att lyssna inför skolstart. Pysslar gör vi efter humör, jag samlar barnens alster i varsin pärm som så småningom bli en fin samling att titta tillbaka på. Jag lär barnen att bara spara det dom känner att de lyckats med. För allt blir inte bra och man behöver inte alltid vara DUKTIG. Alla har något speciellt och alla duger som de är.


Jag har öppet måndag-fredag under föräldrarnas arbetstid + tid för att resa till och från jobb. Dock tidigast kl 07.00 – 18.00


Ni får ett månadsbrev och matsedel vid varje månadsskifte. Vi äter varierad kost, både sånt som barnen känner igen och nytt. Oftast blir jag överraskad över att barnen äter så bra. Fisk äter vi minst 1 dag / vecka.





Vi besöker öppna förskolan 2 gånger i veckan. Tisdagar 13.00-15.00 och Fredagar 9.30-12.00 Där får barnen lära sig att ta del av en stor barngrupp och även att umgås med vuxna. Där finns leksaker för alla åldrar och väldigt mysig personal. På fredagarna hålls det sångstund och vid varje månadsslut är vi inne i kyrkan där vi sjunger och tänder ljus.


Så kan en dag se ut:


07.00 - 08.00 Lugn morgonstund med frukost för de barn som själva tar med.

08.00 – 9.00 Lek

09.00 – 09.30 Sångstund

09.30 – 11.00 Lek utomhus

11.00 – 11.30 Vi lagar mat alla tillsammans

11.30 – 12.00 Lunch

12.30 – 14.00 Sovstund / Vila

14.00 – 14.30 Mellis

14.30 - Lek



Av Johanna - 17 juni 2011 12:56

Hur vädret en är så går vi ut varje dag. Ibland hela dagarna, ibland mer eller mindre. I dag regnade det och säkert fler dagar framöver. I detta skyfall gick vi iväg till skogen. Det är mysigt att höra regnet smattra mot regnhuvan och det är svårt att gå förbi en pöl utan att hoppa lite först. Och alla maskar och alla sniglar, de måste vi flytta lite på.


Vi gick igenom "sagoskogen" där det fanns kaniner, troll, grodor, prinsar, godis och allt som vi kan tänka oss. Vi fäktades med myggen och sprang ut på andra sidan av skogen. Så småning om kom vi fram till kossorna som vi hälsade på innan vi tog vägen hem, där vi mötte katten Zorro som nästan följde med oss ända hem. Nu har vi ätit god lunch och är alla lagon trötta. Lite mellis och sen en massa lek.....


   

Av Johanna - 10 juni 2011 07:16

Nu är det härliga dagar med sol och uteliv. Vi gör allt ute, leker, sjunger, äter lunch, vilar/sover, äter mellis och leker lite till. Snart är vi hela dagarna vid stranden.


   Det är lagom svalt på altanen där blåser det nästan alltid lite om dagarna.


  Favoritleksakerna får komma ut i trädgården.........


  Dags för mellis under parasollet.

Presentation


Hillevikens familjedaghem

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards